Suomio šedevras - malkomis varomas automobilis

Pietari Vanhala, Žurnalas "TM", tm-zurnalas.lt

„Techniikan Maailma“ Didžiausias automobilio „Chevrolet El Kamina“ išvystomas greitis – 120 km/val. Jeigu bandytume važiuoti greičiau, neišvengtume turbulencijos, sutriktų mašinos stabilumas. Malkomis varomo „El Kamina“ kūrėjas, konstruktorius ir savininkas yra suomis diplomuotas inžinierius Juha Sipila. Kaip jis pats sako, šiuo automobiliu naudojasi beveik visur, kur reikia, jei tik yra galimybė.

Ir kelionei, ir pramogai

Tai ne tik susisiekimo priemonė, bet ir savotiškas laisvalaikio praleidimo būdas. Malonu ja riedėti gatve net ir žiemą, nes viduje šilta it sėdėtum prie židinio.

Kuro sąnaudos dažniausiai priklauso nuo oro sąlygų, tačiau vidutiniškai reikia apie 40 malkų nuvažiuoti 100 km. Planuodamas ilgesnę kelionę šis suomis su savimi pasiima dar ir papildomą malkų ryšulėlį.

Net ir baigus kelionę, ritualas tęsiasi. Medžio kuras ir likusios skiedros gali lengvai užsidengti pačios, taigi labai svarbu kuro degimo kamerą gerai išvalyti. Medžio derva ar, pavyzdžiui, spygliai ilgai smilksta, tad gali kilti pavojus, jog vėl kils liepsna.

Malkos – alternatyvi degalų rūšis

Juhos Sipila 5,7 l V8 variklį turintis ir medžio kuru varomas automobilis išvysto 69 kW galią (94 AG). „El Kamina“ turi mechaninę pavarų dėžę. Be to, šioje mašinoje instaliuotas elektroninis variklio valdymo mechanizmas „Motec M800“, kuris reguliuoja kuro paskirstymą ir degimo procesus.

Juha Sipila šį automobilį sukūrė taip, kad jis būtų varomas ne tik benzinu, bet ir trimis skirtingomis medžio rūšimis. Medžio kokybė, pasak Juhos, iš karto jaučiama, nes naudojant vienas malkas nuvažiuojama daugiau, kitas – mažiau kilometrų. Pavyzdžiui, naudojant beržines malkas nuvažiuoti galima apie 100 km, o pasirinkus tą patį kiekį alksninių – tik apie 70 km.

Įsivaizduokite, kaip malonu vairuoti mašiną, kurioje kvepia medžiu, o ne benzinu. Be to, lyginant išmetamųjų dujų kiekį, „El Kamina“ atitinka EURO 4 ekologijos standartus! Bendras šios mašinos svoris yra 2 194 kg.

Analizuojant „Lincoln“ perdirbtų mašinų brėžinius

Juha Sipila pasakoja, kad „El Kamina“ brėžinius jis sudarė konsultuodamasis su Vesa Mikonenu, kuris yra Suomijos medžio kuru varomų automobilių sąjungos vadovas (Suomijoje yra ir net tokia sąjunga!). Jis pats vairuoja 1979 m. „Lincoln Continental Mark V“ mašiną, kurioje visa malkomis varomo variklio degimo įranga sumontuota prie automobilio galo prikabintoje priekaboje.

Vesa Mikonenas turi 15 metų praktiką konstruojant tokias malkomis varomas transporto priemones. Šis vyras su tokio tipo mašina yra nuvažiavęs daugiau nei 100 000 km, kurių didžiąją dalį, apie 80 000 km, su 1983 m. „Buick Le Sabre Station Wagon“. Mašiną „Lincoln Continental Mark V“ Vesa vairuoja tik vasarą, šios mašinos sąnaudos, perskaičiavus į piniginę išraišką – apie 12 lt./100 km kelio. Gale esanti priekaba iš tiesų traukia smalsuolių žvilgsnius.

Vesos Mikoneno teigimu, tokio tipo mašinos nevalia perduoti svetimam vairuotojui, nes ji tarsi gyvas organizmas „jaučiasi“ išduota ir taip gerai niekada nevažiuoja. Geriausia, kai ją vairuoja pats konstruktorius. Malkomis varomą automobilį ne taip sudėtinga susimeistrauti, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Bet kuris nagingesnis meistras, Vesos nuomone, sugebėtų sukurti tokį „šedevrą“. Žinoma, teks sugaišti ne vieną dieną.

Tinka tik seni automobiliai

Vesa Mikonenas aiškina, kad svarbiausia pasirinkti pakankamai didelį ir platų automobilį, kad sutalpintumėte visus reikiamus „agregatus“. Be to, svarbu ir tai, kad pasirinktas automobilis išvystytų pakankamai didelę kuo žemesnių apsisukimų jėgą, nes medžio kuras dega lėčiau nei benzinas.

Medžio kuro įranga sveria apie 200–500 kg, o jeigu ji bus montuojama į atskirą priekabą, gali būti ir dar sunkesnė. Paprastai perdirbti automobiliai nebūna varomi vien tik malkomis, taigi, dažniausiai naudojama medžio ir benzino ar medžio ir dyzelino įranga.

Skirtingi vertinimai

Reikia pripažinti, kad naujos kartos blizgantys ir modernūs automobiliai nukonkuruoja šias „senutes“. Vesos Mikoneno teigimu, perdirbti seną mašiną – „šventas“ reikalas. Juk dažnai nurašyti automobiliai tiesiog išmetami, taigi teršiama gamta. O jeigu jais dar važinėjama, išmetamųjų dujų kiekis toks didelis, kad juodi debesys iš išmetamųjų dujų vamzdžio veržte veržiasi.

Medžio kuru varomų automobilių meistrai ne tik prisideda prie gamtos saugojimo, bet džiaugiasi ir sumažėjusiomis išlaidomis degalams.

Medžio kuras – senas išradimas

Medžio dujų generatorius išrastas jau seniai – dar 1920 m. Benzinas tuo metu buvo labai brangus. Kai po karo naftos pramonė sustojo, Suomijoje buvo pagaminta net apie 43 000 medžio dujomis varomų transporto priemonių. Tolesnę jų raidą sustabdė tai, kad gamybai buvo naudojamos medžiagos buvo prastos kokybės palyginant su dabartinėmis.

Karbiuratorių arba įpurškimo sistemą pakeičia medžio dujas ir orą maišanti sistema. Švarus oras ateina į maišytuvą per mėlyną žarną. Galimybė naudoti benziną išlieka – tam yra dar vienas karbiuratorius.

Juhos Sipilos „Chevrolet El Kamina“ emisijos: anglies monoksido – 0,17 proc., angliavandenilio 48 ppm (milijoninė dalis). Anglies dioksido emisijos didesnės negu naujausių automobilių, tačiau medžio dujų išskiriamas anglies dioksidas yra natūralios gamtinės cirkuliacijos dalis.

Vesa Mikkonenas vairuoja „Lincoln Continental Mark V“, varomą deginamomis durpėmis. Į atmosferą išmetama apie 0,3 proc. anglies monoksido ir 35 ppm (milijoninė dalis) angliavandenilio.